İslâmi Gelenekte İsa-Mesih İnancı
Özet Görüntüleme: 317 / PDF İndirme: 167
Anahtar Kelimeler:
Mesih, Mehdi, Ahad Hadisler, Şia, Sûfi, SünniÖzet
Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâmiyet gibi üç ilâhi dinin ilgilendiği temel konulardan birisi Mesih ve Mesih’le ilgili konular olmuştur. Mesih problemi, Yahudilikteki ve Hıristiyanlıktaki şekliyle İslâmi konuların içinde öncelikli bir konu değildir. Ancak Kuran’da, Mesih kelimesinin geçmesi, hadislerde Mesihle ilgili rivayetlerin bulunması, “İslâmi Gelenekte”, bir düşünce birikimine yol açmıştır. Böylece, Kur’an’da ve hadislerde Mesih konusu veya İslâmî düşünce sisteminde Mesihle ilgili spekülasyonlar üzerinde İslâm bilginleri çok farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Birçok İslâm bilgini, İsa’nın Mesih olarak dünyanın sonunda geleceğine dair hadislere dayanarak, İsa’nın geleceğini kabul etmektedirler. Ancak, İsa’nın geleceğini kabul etmeyen İslam bilginleri de olmuştur. Bunlara göre, Nuzul-ü İsa konusundaki İslâmi görüşlere, Hıristiyan inancının karışmış olması ihtimali büyüktür. Çünkü Kur’an’da, açık şekilde İsa’nın geleceğine dair hiçbir ayet yoktur. Diğer yandan, İsa’nın nuzulünü haber veren hadislerin Ahad hadisler olduğu belirtilerek, Ahad hadislerle imanî konuların inanç konusu yapılamayacağını, birçok İslâm bilgini belirtmektedir. Bütün bunlara rağmen, İslâm düşüncesinde Mesih ve Mehdi fikirleri etrafında çok yaygın bir fikir birikimi oluşmuştur. Bu görüşler, hem Şia’da, hem de Sûfi çevrelerde ve hatta Sünni çevrelerde yaygınlaşmıştır.
Referanslar
ÂLUSİ, Şihabuddin, Seyyid Mahmud, 1987, .Ruhu’l-Meani, Beyrut.
AYDIN, M., 2000, Din Fenomeni, Konya.
ASKALANİ, 1986, Takribu’t-Tekzib, Halep.
ATAY, H., 1993. Kur’an’a Göre Araştırmalar I, Atay Yayınları, Ankara.
ATAY, H., 1997. Ehl-i Sünnet ve Şia, Ank. Ünv. İlâhiyat Fakültesi Yayını, Ankara.
BEYAZİ, Kemalüddin Ahmed, 1949, İşaratü’l-Meram Min İbarati’1-İmam, İstanbul.
BAYBAL, S., 2002, Mesih’in Dönüşü, Konya.
BUHARİ, Enbiya, 48.
----------, 1984, Dictionnaire des Religions, Paris.
CROW, Douglos S., 2003, İslâmî Mesihçilik, Mesihi Beklerken, Ali Coşkun, İstanbul.
ELIADE, M., 2003, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Çev. Ali Berktay, İstanbul.
er-RAZİ, Fahruddin, ------, Mefatihu’1-Gayb, Tahran, trz.
FIĞLALI, E. R., 1986, Kadıyânilik, İzmir.
HAMMAD, b. Nuaym., 1993, Kitabu’l-Fiten, Beyrut.
HARRAS, Halil Muhammed, 1993, Faslu’l-Makal Fî Nüzul-i İsa ve Katlihi’d-Deccal, Kahire.
HASAN EL-BASRİ, --------, Tefsiru’l-Hasani’l-Basri, Yayınlayan, Muhammed Abdurrahim, Kahire, trz.
HANBEL, A. Müsned, II, 406.
İbn KESİR, İmaduddin Ebu’1-Fida İsmail b. Ömer, -----, Tefsiru’1-Kur’ani’l-Azim, Kahire, trz.
İbn MENDE, 1981, Kitabü’1-İman, Medine.
İbn HALDUN, 1991, Mukaddime II, Türk, Çev. Zakir Kadiri Uğan, İstanbul, (I-II).
Kitab-ı Mukaddes, İstanbul
Kur’an-ı Kerim.
KURTUBİ, Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmed, 1967, el-Cami’li Ahkami’l-Kur’an, Kahire.
KUTLAY, Y., 1965, İslâm ve Yahudi Mezhepleri, Ankara.
MEVDUDİ, Ebu’1-A’la, 1983, Kadıyanilik Nedir? Çev. Ahsen Bâtur, İst. 1975.
ŞELTÛT, M., el- Fetâva, Beyrut, 1983.
MATURİDİ, Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed b. Mahmud, 2004, Te’vilatü’l-Kur’an, Tahkik, Fatımetu Yusuf el-Haymî, Beyrut.
MÜSLİM, Fezail, 143, 144.
REŞİD RIZA, ------, Tefsiru’l-Kur’ani’l-Hâkim, (el-Menar), Beyrut, trz.
SARIKÇIOĞLU, E., 1997, Dinlerde Mehdi Tasavvurları, Samsun.
SUYUTİ, 1985, Nüzul-ü İsa b. Meryem Ahire’z-Zeman, Beyrut.
ŞELTUT, Mahmud, İsa’nın Ref’i, 1978, Çev. E. Ruhi Fığlalı, Ank. Üniv. İlâh. Fak. Dergisi, Ankara, Sayı, XXIII, 322-323.
TABERİ, Ebu Ca’fer Muhammed b. Cerir, 1988, Camiu’l-Beyan an Te’vil-i Âyi’l-Kur’an, Beyrut.
ZEMAHŞERİ, Ebu’l-Kasım Carullah Mahmud b. Ömer, -----, el-Keşşâf, Beyrut, trz.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.