A Historical Mapping Project: Three Madrasas and Their Intellectual Paths


Abstract views: 281 / PDF downloads: 105

Authors

  • Arş. Gör. Pınar KOÇ Cumhuriyet Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü
  • Prof. Dr. Ruşen YAMAÇLI Anadolu Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü

Keywords:

Architecture, Design, History, Sivas

Abstract

Local cultures have local architectural practices. This shows that building process happens together with learning. All these change not by means of evolution but via exported order and actors. This signals hybridisation of the innovations' transmission and range. These varieties may emerge as a result of a coincidence or regional positioning  along the lines where new patterns were transferred. Such a coincidence takes place at an intersection between the architecture where nothing can be accepted as a gospel and a historical concept which is irreversible in the 13th century in Sivas. This coincidence represents not only architecture but also ambition, competition, financial resources and opportunities on the point where monumentality reached. Indeed, narratives which include the degree aiming at contributing ideological entities of Burucuverdi, Cüveyni and Sahip Ata Fahrettin Ali, covers decoration scale within the scope of single structures or comparative studies. This study aims at presenting a new narrative through coinciding a theoretic approach to a sample field presentatiton on the basis of  the changing conceptions of architecture and history. In this context, Buruciye Madrasa, Çifte Minareli Madrasa and Gökmedrese will be examined as an example of cultural hybridisation on the basis of limits of localness, patrons' desires and monumentality threshold within the scope of microhistory.

References

BLESSING, P. D., 2012, “Reframing the Lands of Rum: Architecture and Style in Eastern Anatolia, 1240-1320”, Princeton University, Department of Art and Archaeology, Doktora Tezi.

BREND, B., 1975, “The Patronage of Fahr Ad-din ‘Ali Ibn Al-Husain and The Work of Kaluk Ibn ‘Abdallah ın the Development of the Decoration of Portals in Thirteenth Century Anatolia”, Kunst des Orients, 10(1/2), ss. 160-186.

BOUDON, P., 2015. Çev. Tümertekin, A. “Mimari Mekan Üzerine Mimarlık Epistemolojisi Üzerine Deneme”, Janus Yayıncılık, İstanbul.

CLARK, H., BRODY, D., 2009. “The Current State of Design History”, Journal of Design History, 22(4), ss.303-308.

COOPER, T. E., 2008. “Review”, The Sixteenth Century Journal, 39(1), ss.321-322.

CRANE, H., 1993, “Notes on Saldjuq Architectural Patronage in Thirteenth Century Anatolia”, Journal of the Economic and Social History of the Orient, 36(1), ss.1-57.

DENİZLİ, H., 1990. “Sivas Tarihi ve Anıtları”, Özbelsan A.Ş. Yayınları, Sivas.

DILNOT, C., 1984. “The State of Design History, Part I: Mapping The Field”, Design Issues, 1(1), ss.4-23.

DOORDAN, D., 1995. “On History”, Design Issues, 11(1), ss.76-81.

DOSTOĞLU, S., 1981, “Tarih, Mimarlık Tarihi ve Bazı Kavramlar”, Mimarlık Dergisi, sayı: 165, ss. 7-11.

DOSTOĞLU, S., 1982, “Mimarlık Tarihi Üzerine Notlar”, Mimarlık Dergisi, sayı: 184, ss.11-14.

DURUKAN, A., 2001. “Anadolu Selçuklu Döneminde Bani-Sanatçı İlişkileri”, ss.247-278. In: Prof.Dr. Zafer Bayburtluoğlu Armağanı Sanat Yazıları (Ed.: M. Denktaş, Y. Özbek), Kayseri Büyükşehir Belediyesi Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı Kültür Yayınları, Kayseri.

DURUKAN, A., 2008. “Anadolu Selçuklu Dönemi Kurucu ve Sanatçıları”, ss. 39-59. In: Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı (Haz.: D. Kuban), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

GHAZARIAN, A., OUSTERHOUT, R., 2001. “A Muqarnas Drawing From Thirteenth-Century Armenia and The Use of Architectural Drawings During The Middle Ages”, Muqarnas, XVIII, ss. 141-154.

HERSEK, C. M., 2006. “Sivas”, ss. 273-277. In: Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Cilt 2 (Ed.:A. Y. Ocak, A. U. Peker, K. Bilici). Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.

HOWARD, D., 2007. “Review”, The Burlington Magazine, 149, ss. 269-270.

KEYVANIAN, C., 2000. “Manfredo Tafuri: From Critique of Ideology to Microhistories”, Design Issues, 16(1), ss. 3-15.

KUBAN, D., 196?. “Sivas Kentinin Tarihsel Yapısı ve Görünüşünün Korunması ile İlgili Rapor”, Sivas İli Analitik Etütleri, Ankara.

KUBAN, D., 2008. “Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

KUBAN, D., 2010. “Divriği Mucizesi Selçuklular Çağında İslâm Bezeme Sanatı Üzerine Bir Deneme”, Dördüncü Baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

LEACH, A., 2003. “Inoperative Criticism: Tafuri and The Discipline of History”, Architectural Theory Review, 8(2), ss. 87-95.

LEACH, A., 2015. Çev. Doğan, H. “Mimarlık Tarihi Nedir?”, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

MARGOLIN, V., 1995. “Design History or Design Studies: Subject Matter and Methods”, Design Issues, 11(1), ss. 4-15.

MARGOLIN, V., 2009. “Design in History”, Design Issues, 25(2), ss. 94-105.

ÖZGÜVEN, Y., DOYDUK, S., 2005, “Selçuklu İzleri Üzerinden Sivas Kentsel Gelişiminin Okunması”, Selçuklular Döneminde Sivas Sempozyumu Bildirileri (29 Eylül-1 Ekim 2005), Sivas Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü yayını.

PANCAROĞLU, O., 2007, “Formalism and the Academic Foundation of Turkish Art in the Early Twentieth Century”, Muqarnas, XXIV, ss. 67-78.

ROGERS, J. M., 1965. “The Çifte Minare at Erzurum and The Gök Medrese at Sivas: A Contribution to The History of Style in The Seljuk Architecture of 13th Century Turkey”, Anatolian Studies, 15, ss. 63-85.

SÖNMEZ, Z., 2006. “Yapı Faaliyetlerinin Organizasyonu: İşveren, Mimar ve Sanatçılar”, ss. 127-135. In: Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Cilt 2 (Ed.:A. Y. Ocak, A. U. Peker, K. Bilici). Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.

STOPPANI, T., 2008. “Book Reviews”, The Journal of Architecture, 13(3), ss. 345-354.

TANYELİ, U., 2011. “Rüya İnşa İtiraz Mimari Eleştiri Metinleri”, Boyut Yayıncılık, İstanbul.

TRAGANOU, J., 2009. “Architectural and Spatial Design Studies: Inscribing Architecture in Design Studies”, Journal of Design History, 22(2), ss.173-181.

TUNCER, O. C., 1985. “Mimar Kölük ve Kaluyan”, Vakıflar Dergisi, 19, ss. 109-118.

TÜKEL YAVUZ, A., 1997. “The Concept That Shape anatolian Seljuq Caravanserais”, Muqarnas, XIV, ss. 80-95.

WOLPER, E. S., 1995. “The Politics of Patronage: Political Change and The Construction of Dervish Lodges in Sivas”, Muqarnas, XII, ss. 39-47.

WOODHAM, J. M., 2005. “Local, National and Global: Redrawing the Design Historical Map”, Journal of Design History, 18(3), ss. 257-267.

YAVAŞ, A., 2010. “Anadolu Selçuklu Banîlerinin Politik Yaşamlarıyla Mimari Faaliyetleri Arasındaki İlişkiler”, TÜBAR, XXVIII, ss. 409-417.

Published

2017-03-27

How to Cite

KOÇ, A. G. P., & YAMAÇLI, P. D. R. (2017). A Historical Mapping Project: Three Madrasas and Their Intellectual Paths. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(24), 157–174. Retrieved from https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/207