Bir Tarihsel Haritalandırma Projesi: Üç Medrese ve Düşünsel İzlekleri


Özet Görüntüleme: 263 / PDF İndirme: 96

Yazarlar

  • Arş. Gör. Pınar KOÇ Cumhuriyet Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü
  • Prof. Dr. Ruşen YAMAÇLI Anadolu Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü

Anahtar Kelimeler:

Mimarlık, Tasarım, Tarih, Sivas

Özet

Yerel kültürlerin yerel mimari pratiklerinin olması, yapım sürecinin öğrenilerek gerçekleştiğini göstermekteyken, bunların, evrimsel değil fakat ithal düzen ve aktörler aracılığıyla değişmesi de yeniliklerin iletim ve yayılım alanlarının kültürel melezlenmelerine işaret etmektedir. Bu çeşitlemeler, yeni biçimler sözlüğünün aktarıldığı hatlar boyunca ya bölgesel bir konumlanma ya da rastlantısal bir karşılaşmanın sonucunda ortaya çıkabilmektedir. Mutlak bir doğrunun temsil edilmediği mimarlık ile tersinemez tarih kavrayışının kesişiminde 13. yüzyıl Sivas’ında gerçekleşen böyle bir karşılaşma, anıtsallığın ulaştığı noktada sadece mimariyi değil aynı zamanda hırs, rekabet, finansal kaynak ve olanakların da temsiliyetini sunmaktadır. Açıkça Burucuverdi, Cüveyni ve Sahip Ata Fahreddin Ali’nin ideolojik varlıklarına katkı sağlamayı amaçlayan bir düzeyin içerildiği anlatılarsa, çoğunlukla, tekil yapı ya da karşılaştırmalı çalışmalar kapsamında dekorasyon ölçeğini ele almaktadır. Bu metinse, mimarlık ve tarihin değişen kavrayışları üzerinden, bir teorik yaklaşımın örnek alan sunumuyla çakıştırılması aracılığıyla yeni bir anlatı sunmanın peşine düşecektir. Böyle bir kapsamda, Buruciye medresesi, Çifte Minareli medrese ve Gökmedrese, noktasal bir mercekte, yerelliğin sınırları, banilerin istekleri ve anıtsallık eşiği üzerinden kültürel melezlenmenin örneği olarak sınanacaktır.

Referanslar

BLESSING, P. D., 2012, “Reframing the Lands of Rum: Architecture and Style in Eastern Anatolia, 1240-1320”, Princeton University, Department of Art and Archaeology, Doktora Tezi.

BREND, B., 1975, “The Patronage of Fahr Ad-din ‘Ali Ibn Al-Husain and The Work of Kaluk Ibn ‘Abdallah ın the Development of the Decoration of Portals in Thirteenth Century Anatolia”, Kunst des Orients, 10(1/2), ss. 160-186.

BOUDON, P., 2015. Çev. Tümertekin, A. “Mimari Mekan Üzerine Mimarlık Epistemolojisi Üzerine Deneme”, Janus Yayıncılık, İstanbul.

CLARK, H., BRODY, D., 2009. “The Current State of Design History”, Journal of Design History, 22(4), ss.303-308.

COOPER, T. E., 2008. “Review”, The Sixteenth Century Journal, 39(1), ss.321-322.

CRANE, H., 1993, “Notes on Saldjuq Architectural Patronage in Thirteenth Century Anatolia”, Journal of the Economic and Social History of the Orient, 36(1), ss.1-57.

DENİZLİ, H., 1990. “Sivas Tarihi ve Anıtları”, Özbelsan A.Ş. Yayınları, Sivas.

DILNOT, C., 1984. “The State of Design History, Part I: Mapping The Field”, Design Issues, 1(1), ss.4-23.

DOORDAN, D., 1995. “On History”, Design Issues, 11(1), ss.76-81.

DOSTOĞLU, S., 1981, “Tarih, Mimarlık Tarihi ve Bazı Kavramlar”, Mimarlık Dergisi, sayı: 165, ss. 7-11.

DOSTOĞLU, S., 1982, “Mimarlık Tarihi Üzerine Notlar”, Mimarlık Dergisi, sayı: 184, ss.11-14.

DURUKAN, A., 2001. “Anadolu Selçuklu Döneminde Bani-Sanatçı İlişkileri”, ss.247-278. In: Prof.Dr. Zafer Bayburtluoğlu Armağanı Sanat Yazıları (Ed.: M. Denktaş, Y. Özbek), Kayseri Büyükşehir Belediyesi Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı Kültür Yayınları, Kayseri.

DURUKAN, A., 2008. “Anadolu Selçuklu Dönemi Kurucu ve Sanatçıları”, ss. 39-59. In: Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı (Haz.: D. Kuban), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

GHAZARIAN, A., OUSTERHOUT, R., 2001. “A Muqarnas Drawing From Thirteenth-Century Armenia and The Use of Architectural Drawings During The Middle Ages”, Muqarnas, XVIII, ss. 141-154.

HERSEK, C. M., 2006. “Sivas”, ss. 273-277. In: Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Cilt 2 (Ed.:A. Y. Ocak, A. U. Peker, K. Bilici). Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.

HOWARD, D., 2007. “Review”, The Burlington Magazine, 149, ss. 269-270.

KEYVANIAN, C., 2000. “Manfredo Tafuri: From Critique of Ideology to Microhistories”, Design Issues, 16(1), ss. 3-15.

KUBAN, D., 196?. “Sivas Kentinin Tarihsel Yapısı ve Görünüşünün Korunması ile İlgili Rapor”, Sivas İli Analitik Etütleri, Ankara.

KUBAN, D., 2008. “Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

KUBAN, D., 2010. “Divriği Mucizesi Selçuklular Çağında İslâm Bezeme Sanatı Üzerine Bir Deneme”, Dördüncü Baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

LEACH, A., 2003. “Inoperative Criticism: Tafuri and The Discipline of History”, Architectural Theory Review, 8(2), ss. 87-95.

LEACH, A., 2015. Çev. Doğan, H. “Mimarlık Tarihi Nedir?”, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

MARGOLIN, V., 1995. “Design History or Design Studies: Subject Matter and Methods”, Design Issues, 11(1), ss. 4-15.

MARGOLIN, V., 2009. “Design in History”, Design Issues, 25(2), ss. 94-105.

ÖZGÜVEN, Y., DOYDUK, S., 2005, “Selçuklu İzleri Üzerinden Sivas Kentsel Gelişiminin Okunması”, Selçuklular Döneminde Sivas Sempozyumu Bildirileri (29 Eylül-1 Ekim 2005), Sivas Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü yayını.

PANCAROĞLU, O., 2007, “Formalism and the Academic Foundation of Turkish Art in the Early Twentieth Century”, Muqarnas, XXIV, ss. 67-78.

ROGERS, J. M., 1965. “The Çifte Minare at Erzurum and The Gök Medrese at Sivas: A Contribution to The History of Style in The Seljuk Architecture of 13th Century Turkey”, Anatolian Studies, 15, ss. 63-85.

SÖNMEZ, Z., 2006. “Yapı Faaliyetlerinin Organizasyonu: İşveren, Mimar ve Sanatçılar”, ss. 127-135. In: Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, Cilt 2 (Ed.:A. Y. Ocak, A. U. Peker, K. Bilici). Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.

STOPPANI, T., 2008. “Book Reviews”, The Journal of Architecture, 13(3), ss. 345-354.

TANYELİ, U., 2011. “Rüya İnşa İtiraz Mimari Eleştiri Metinleri”, Boyut Yayıncılık, İstanbul.

TRAGANOU, J., 2009. “Architectural and Spatial Design Studies: Inscribing Architecture in Design Studies”, Journal of Design History, 22(2), ss.173-181.

TUNCER, O. C., 1985. “Mimar Kölük ve Kaluyan”, Vakıflar Dergisi, 19, ss. 109-118.

TÜKEL YAVUZ, A., 1997. “The Concept That Shape anatolian Seljuq Caravanserais”, Muqarnas, XIV, ss. 80-95.

WOLPER, E. S., 1995. “The Politics of Patronage: Political Change and The Construction of Dervish Lodges in Sivas”, Muqarnas, XII, ss. 39-47.

WOODHAM, J. M., 2005. “Local, National and Global: Redrawing the Design Historical Map”, Journal of Design History, 18(3), ss. 257-267.

YAVAŞ, A., 2010. “Anadolu Selçuklu Banîlerinin Politik Yaşamlarıyla Mimari Faaliyetleri Arasındaki İlişkiler”, TÜBAR, XXVIII, ss. 409-417.

İndir

Yayınlanmış

2017-03-27

Nasıl Atıf Yapılır

KOÇ, A. G. P., & YAMAÇLI, P. D. R. (2017). Bir Tarihsel Haritalandırma Projesi: Üç Medrese ve Düşünsel İzlekleri. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(24), 157–174. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/207