Mystic Life in and Around Pirlevganda/Teşkent during the Ottoman Period, Lodges and Small Lodges


Abstract views: 220 / PDF downloads: 110

Authors

  • Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ
  • Ramazan DEMİRTAŞ

Keywords:

Pirlevganda, Konya, Ebu Said Muhammed Hadimî, Lodge, Small Lodges

Abstract

Turks after being settled in Anatolia at 1071, expanded their dominance via
Turkiye Seljuk Empire. The district Pirlevganda/Taşkent where locates in city
Konya, the capital of this country and Karamanoglu Seigniory, joined Ottoman
Empire at 15th century. The sufist development in Pirlevganda District has been
started by migration of Ebu Said Muhammed Hadimî and his family and by the
madrasas established by them. Hadimi and his children had been effective on
spread of Nakşibendi order here by several lodges and mosques. According to
most prominent view, one lodge and nine small lodges were identified in
Pirlevganda District. At this point of view, it has been tried to enlighten sufist
life of the region.

References

Arşiv Kaynakları

Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi Defteri,

no: 1133; no: 1144; no: 1075; no: 1143;

no: 1079-2; no: 1159; no: 1078; no: 1074; no: 538; no: 539; no: 542; no: 1078;

no: 2176; no: 2181.

Diğer Kaynaklar

BARKAN, Ö. L, 2006, “Osmanlı İmparatorluğunda Bir İskân ve Kolonizasyon Metodu

Olarak Vakıflar ve Temlikler I, İstilâ Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve Zâviyeler”, Vakıflar Dergisi, S. 2, s. 280-304.

FARÛKÎ, S., bk. OCAK, A. Yaşar.

GÜMRAH, A., 2014, “Taşkent Ilıcapınar Tarihi ve Hatıralarım”, İstanbul.

KARA, M., 2011, “Tekke”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, XL,

İstanbul, s. 368-370.

KÜÇÜKDAĞ, Y., 2005, “Hurufât Defterleri’ne Göre Osmanlı Döneminde Develi

Kazası’nın Tekke ve Zâviyeleri”, Türk Tasavvuf Araştırmaları, Konya, s. 415-426.

, 2004, “Osmanlı Döneminde Konya’nın Tasavvufi Hayatına Kısa Bir Bakış”,

Konya Şehri’nin Fizikî ve Sosyo-Ekonomik Yapısı, Makaleler, I, Konya, s.135-146.

, 2010, “Karamanoğulları Konyası’nda Tasavvufî Hayat, Tekke ve Zaviyeler”,

V. Uluslararası Türk Kültürü ile Sanatları Kongresi-Sanat Etkinlikleri, (ed. Ahmet Aytaç), Madrid-İspanya, s. 3-18.

, 1988, “Hadimî Medresesi’ne Dair Bir Vakfiye”, Vakıflar Dergisi, S. 27, s.79-94.

OCAK, A. Y., FARÛKÎ, S., 1986, “Zâviye”, İslâm Ansiklopedisi, XIII, İstanbul, s.468-476.

PAKALIN, M. Z., 1983, “Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü”, III, İstanbul.

SAK, İ., 2012, “Hadim-Selçuklu ve Osmanlı Döneminde Hadim”, Konya Ansiklopedisi, IV, Konya, s. 117.

, “Hadimî”, 2012, Konya Ansiklopedisi, IV, Konya, s. 135-139.

SARIKAYA, Y., 2008, “Merkez ile Taşra Arasında Bir Osmanlı Âlimi Ebu Said ElHâdimî”, İstanbul.

YAYLA, M., 1997, “Hâdimî Ebû Saîd”, DİA, XVI, İstanbul, s. 24-26.

Published

2015-02-27

How to Cite

KÜÇÜKDAĞ, P. D. Y., & DEMİRTAŞ, R. (2015). Mystic Life in and Around Pirlevganda/Teşkent during the Ottoman Period, Lodges and Small Lodges. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 10(19), 34–48. Retrieved from https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/32