Sufism, Islamic Monasteries and Zawiyahs in Belviran Town During Ottoman Period
Abstract views: 271 / PDF downloads: 173
Keywords:
Anatolia, Belviran, Sufism, Yesevi, Mevlevi and Halveti Cults, Monasteries, ZawiyaAbstract
The Turks were familiar with the Anatolia through their discoveries to this advantageous and safe land and they were settled into the Anatolia after the Battle of Malazgirt (1071). The Anatolia entered into a fast process of Turkization and Islamization because of the continuous migrations of the Seljuks who appeared as an important power factor. The migrated scholars, sheiks and dervishes had an important role to turn this geography into a permanent Turkish Land where political and social consistency were provided. Those cult competents had an significant influence over the community life as a result of sufistic activities arised in Central Asia. As from XII. century, the sufism movements spread in the capital Konya and surroundings and a large number of monasteries and zawiyahs of different cults had been built by the members of this movement with the aid of the government. As a reflection of the sufism movement, there were 34 monasteries and zawiyahs in 28 villages and three unspecified villages of Belviran town which was a Turkish-Islam residential area since Seljuk period. Those were sufi buildings and four of them were belong to Yesevi Cult, one of them was belong to Mevlevi Cult and two of them were belong to Halveti Cult
References
Arşiv Kaynakları
Basılmamış Arşiv Kaynakları
Başbakanlık Osmanlı Arşivi
C.EV. DN 216, GN 10797; DN 339, GN 17242; DN 368, GN 18687; DN 655, GN 33040.
EV.ZMT. DN 201/49.
İE.EV. DN 24, GN 2813.
ML.VRD.TMT. GN 9814.
İstanbul Müftülüğü Evkaf Müfettişliği Arşivi
No: 329, 480, 522, 699.
Konya Şeriye Sicilleri
No: 2, 34, 92, 96, 99, 112.
Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşiv Defteri
No: 591, 2176, 2178, 2180.
Vakıflar Genel Müdürlüğü Vakıf Kayıtlar Arşivi Hurufat Defterleri
No: 537, 538, 539, 540, 541, 542, 543, 1058, 1074, 1075, 1078, 1079, 1080, 1082, 1083, 1097, 1133, 1137, 1140, 1143, 1144, 1158.
Basılmış Arşiv Kaynakları
Fatih Devrinde Karaman Eyâleti Vakıfları Fihristi, 1958, (haz. Feridun Nâfiz Uzluk), Ankara
COŞKUN, F., 1996, “888/1483 Tarihli Karaman Eyaleti Vakıf Tahrir Defteri”
(İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek
LisansTezi), İstanbul.
Karaman Vilâyeti Vakıfları, (haz. Seyit Ali Kahraman), Kayseri Büyükşehir
Belediyersi Kültür Yayınları, Kayseri 2009, s. 125.
Numaralı Muhâsebe-i Vilâyet-i Karaman ve Rûm Defteri (937/1530), I, Ankara
Diğer Yayınlar
AŞKAR, M., 1999, “Bir Türk Tarikatı Olarak Halvetiyye’nin Tarihî Gelişimi ve
Halvetiyye Silsilesinin Tahlili”, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi,
XXXIX, s. 535-563.
BARKAN, Ö. L., 1942, “Osmanlı İmparatorluğunda Bir İskân ve Kolonizasyon
Metodu Olarak Vakıflar ve Temlikler, I, İstilâ Devirlerinin Kolonizatör Türk
Dervişleri ve Zâviyeler”, VD, S. 2, s. 279-386.
CERAN, A. Ş., 1999, “Tarihi ve Sosyo Kültürel yönden Konya-Çumra:
Alibeyhüyüğü“, Konya.
__________ , “Konya Alibeyhüyüğü Kuzviran (Kuzören) Şeyh Hocenti Zaviyesi
Vakfiyesi”, Türk Araştırmaları Dergisi, S. 5 (1999), s. 171-181.
ÇİFTÇİOĞLU, İ., 2005, “Karamanlı Eğitim Öğretim Müesseseleri”, Karaman Tarihi
ve Kültürü II, Karaman Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları,
İstanbul, s. 501-530.
ERASLAN, K., 1989, “Ahmed Yesevî”, DİA, II, İstanbul, s. 159-161.
ERDOĞRU, M. A., 1994, “Karaman Vilâyeti Zâviyeleri”, Tarih İncelemeleri
Dergisi, S. 9, s. 89-158.
__________ , “Murad Çelebi Defteri: 1483 Yılında Karaman Vilâyetinde Vakıflar II”,
Tarih İncelemeleri Dergisi, S. 2 (2003), s. 99-140.
FREDERICK De JONG, 2005, “Mustafa Kemâleddin el-Bekrî (1688-1749): Halvetiyye Geleneğinin Yeniden İhyâsı ve İslâhı”, (çev. Ramazan Muslu), Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11, s. 69-83.
KARA, M., 1980, “Din, Hayat, Sanat Açısından Tekke ve Zaviyeler“, Dergah Yayınları, İstanbul.
__________, 2011, “Tekke”, DİA, XL, İstanbul, s. 368-370.
KARTAL, A., 2010, “Anadolu Selçuklu Devleti Döneminde Tasavvuf”, Şiraz’dan
İstanbul’a Türk-Fars Kültür Coğrafyası Üzerine Araştırmalar, Kurtuba Kitap, İstanbul, s. 332-343.
KÖPRÜLÜ, F., 1991, “Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar“, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara
KÜÇÜKDAĞ, Y., 1995, “II. Bâyezid, Yavuz ve Kanûnî Devirlerinde Cemâli Ailesi”, Aksarayi Vakfı Yayınları, İstanbul.
__________, 2005, “Konya’da Bir Mevlevî Manzumesi: Pîrî Mehmed Paşa Zâviyesi ve
Vakfiyesi”, Türk Tasavvuf Araştırmaları, Çizgi Kitabevi, Konya, s. 117-146.
__________, 2005, “Osmanlı Döneminde Konya’nın Tasavvufî Hayatına Kısa Bir
Bakış”, Türk Tasavvuf Araştırmaları, Çizgi Kitabevi, Konya, s. 355-366.
__________, 2005, “Konya’da Osmanlı Döneminde İnşa Edilen Tekke ve Zaviyeler”,
Türk Tasavvuf Araştırmaları, Çizgi Kitabevi, Konya, s. 367-380.
OCAK, A. Y., 1996, “Babaîler İsyanı: Aleviliğin Tarihsel Altyapısı Yahut Anadolu’da
İslâm-Türk Heterodoksisinin Teşekkülu“ Dergah Yayınları, İstanbul.
__________, 2002, “Selçuklular ve Beylikler Devrinde Düşünce”, Türkler, VII, Yeni
Türkiye Yayınları, Ankara, s. 429-438.
ÖNGÖREN, R., 1999, “Osmanlıda Sûfîlerin Farklı Toplum Kesimleriyle İlişki
Tarzları”, İslâm Araştırmaları Dergisi, S. 3, s. 9-22.
__________, 2003, “Osmanlılar’da Tasavvuf: Anadolu’da Sûfîler, Devlet ve Ulemâ
(XVI. Yüzyılda)”, İz Yayıncılık, İstanbul.
__________, 2004, “Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî”, DİA, XXIX, Ankara, s. 441-448.
ÖZKÖSE, K., 2013, “Selçuklular Döneminde Tasavvuf İlminin Gelişim Seyri”, II.
Uluslararası Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Sempozyumu Selçuklularda
Bilim ve Düşünce, I, Selçuklu Belediyesi Yayınları, Konya, s. 337-360.
PAKALIN, M. Z., 1983, “Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü“, I-II-III,
MEB Basımevi, İstanbul.
SAVAŞ, S., 1992, “Bir Tekkenin Dini ve Sosyal Tarihi Sivas Ali Baba Zaviyesi“,
İstanbul.
TANRIKORUR, B., 2004, “Mevleviyye”, DİA, XXIX, Ankara, s. 468-475.
TOSUN, N., 2013, “Yeseviyye”, DİA, XLIII, İstanbul, s. 487-490.
ULUDAĞ, S., 1997, “Halvetiyye”, DİA, XV, İstanbul, s. 393-395.
Vassâf, Sefine-i Evliyâ, 2006, II, (yay. Mehmet Akkuş-Ali Yılmaz), İstanbul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.