Cumhuriyet'in İdeal Toplum Yetiştirme Yolu: 5245 Sayılı Harika Çocuk Yasası


Özet Görüntüleme: 263 / PDF İndirme: 103

Yazarlar

  • Yrd. Doç. Dr. Ahmet İLYAS Batman Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Uluslararası İlişkiler Siyasi Tarih ABD

Anahtar Kelimeler:

Harika Çocuk Yasası, Vatandaşlık, İdil Biret, Suna Kan, Güzel Sanatlar

Özet

Bu çalışmanın amacı 1948 yılında hazırlanan 5245 Sayılı Kanunu’nun tarihsel ve vatandaşlık açısından incelenmesini içermektedir. Yasanın hazırlanışı öncesi meydana gelen gelişmeler, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e devletin vatandaşlık kavramına olan bakış açısı, çalışmanın ana metnini oluşturur. Türkiye’de vatandaşlık esasının, Osmanlı’dan devralınan kul-tebaa ikilemine benzer bir yapılanma ile devam etmeyeceği en başından bellidir. Özellikle İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin ideal vatandaş konusundaki yaklaşımı, cumhuriyet elitlerine yol açar. Bu konuda milliyetçi ve batıcı bir yurttaş yetiştirme, özlenen bir tablodur. Esasında Mustafa Kemal’in kafasında en başından beri batıcı ve geleneklere bağlı kültürel milliyetçiliği esas alan bir toplum vardır. Bu amacın uygulanması adına çocuklar için okutulacak ders kitaplarının, Mustafa Kemal’in hayalindeki vatandaşlık boyutunda hazırlanması için önemli yasalar hazırlanmıştır. Bu eğitim yasalarından biri de 5245 Sayılı Harika Çocuk Yasası’dır. Bu yasanın amacı özel yetenekli çocukların devlet bursuyla yurtdışında eğitim almalarını sağlamaktadır.

Referanslar

ANDERSON, B., 2009, "Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması", İstanbul: Metis Yayınları.

BAKİOĞLU, A.; Kurt, T., 2009, "Öğretmenlerin Demokrasi Vatandaşlık Ve Vatanseverlik Algılarının Nitel Olarak İncelenmesi", M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 19-39.

BAŞBUĞ, E. D., 2013, "Resmi İdeoloji Sahnede, Kemalist İdeolojinin İnşasında Halkevleri Dönemi Tiyatro Oyunlarının Etkisi", İstanbul: İletişim Yayınları.

BCA, 30.1.0.0.53/518.3.

BOZKURT, M. E., 2000, "Atatürk İhtilali", İstanbul: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık .

BRUBAKAR, R., 2009, "Fransa ve Almanya'da Vatandaşlık ve Ulus Ruhu", Ankara: Dost Kitabevi.

-----------, 1935, "CHP Programı", Ankara: Ulus Basımevi.

ÇANCI, H., 2006, "Kuramsal Yaklaşımlar Çerçevesinde Milliyetçiliğin Niteliksel Sabitelerine Genel Bir Bakış", Review of Social, Economic & Business Studies, 233-246.

DURNA, T., 2009, “Kemalist Modernleşme ve Seçkincilik: Peyami Safa ve Falih Rıfkı Atay'da Halkın İnşası”, Ankara: Dipnot Yayınevi.

GENCER, B., 2008, “İslâm'da modernleşme 1839-1939”, İstanbul: Lotus Kitabevi.

GÜVEN, E.; SEZGİNSOY, B., 2009, “Müzik Alanında Üstün Bir Yetenek: İdil Biret”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 123-142.

HOBSBAWN, E. J., 2010, “Milletler ve Milliyetçilik”, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

İNCE, B., 2012, “Citizenship and Identity in Turkey”, London: I.B. TAURIS.

KADIOĞLU, A., 2004, “Citizenship and Individuation in Turkey: The Trumph of Will Over Reason”, G. Steunebrink, & E. v. Zweerde içinde, Modernization in Intercultural Context:Russian, Japan, Turkey (s. 191-212). New York: Rodopi.

KAPLUHAN, E., 2012, “Atatürk Dönemi (1923–1938) İlkokullarda”, Marmara Coğrafya Dergisi , 152-170.

KARPAT, K., 2009, “Osmanlı'dan Günümüze Kimlik ve İdeoloji”, İstanbul: Timaş Yayınları.

KAYA, B., ERSOY, F., 2014, “Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Vatandaşlık Algısının Oluşmasıyla İlişkisi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , 252-303.

KEYMAN, F.; İÇDUYGU, A., 1998, “Türk Modernleşmesi ve Ulusal Kimlik Sorunu: Anayasal Vatandaşlık ve Demokratik Açılım Olasılığı”, E. Ünsal (Edt) 75 Yılda Tebaa'dan Yurttaş'a Doğru (s. 169-180). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.

KOÇDEMİR, K., 2004, “Milli Devlet ve Küreselleşme”, İstanbul: Ötüken Yayınları.

POLAT, E. G., 2011, “Osmanlıdan Günümüze Vatandaşlık Anlayışı”, Ankara Barosu Dergisi , 127-157.

SAY, G., 2013, “Beşikten Başlayan Müzik Eğitimi”, İstanbul: Cinius Yayınları.

SİMMEL, G.; WEBER, M., TÖNNİES, F.; MARTINDALE, D., 2000, “Şehir ve Cemiyet” İstanbul: İz Yayıncılık.

STARKEY, H., 2000, “Citizenship Education in France and Britain: Evolving Theories and Practices”, The Curriculum Journal , 39-54.

T.C Muamelat Genel Müdürlüğü Tetkik Müdürlüğü. (Sayı. 71-891).

T.C Resmi Gazetesi.

TBMM Tutanak Dergisi.

TURAN, Ş., 2004, “Kendine Özgü Bir Yaşam ve Kişilik:Mustafa Kemal Atatürk”,. Ankara: Bilgi Yayınevi.

ÜNSAL, A., 1998, “75 Yılda Tebaa'dan Yurttaş'a Doğru”, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.

ÜSTEL, F., 2011, “II. Meşrutiyet'ten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi”, Makbul Vatandaş'ın Peşinde. İstanbul: İletişim Yayınları.

YAVAŞ, T., 2009, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Güzel Ahlak Bakımında İyilik Sınıfı Algıları”, I. Ulusal İyilik Sempozyumu (s. 95-103). Elazığ: Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2017-02-27

Nasıl Atıf Yapılır

İLYAS, Y. D. D. A. . (2017). Cumhuriyet’in İdeal Toplum Yetiştirme Yolu: 5245 Sayılı Harika Çocuk Yasası. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(23), 165–180. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/171