Ruhun Mahiyetine Dair Sirri Giridî’nin Düşüncesi


Özet Görüntüleme: 203 / PDF İndirme: 139

Yazarlar

  • Yrd. Doç. Dr. Lütfü CENGİZ Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Anahtar Kelimeler:

Osmanlı, Sırrı Giridî, ruh, mahiyet, varlık

Özet

Osmanlı Devletinin son zamanlarında ruh meselesi Batılı bilim adamları tarafından tartışılmakta idi. Onlar daha ziyade ruhsal olaylar  üzerinden ruh meselesini değerlendiriyorlardı. Onlar ruhun mahiyetinin bilinemese de ruhsal olayların mevcudiyetinin inkâr edilemeyeceğini savunuyorlardı. Bu nedenle de bilinenden hareket ederek meseleyi anlamaya çalışıyorlardı. Bu çalışmada Osmanlı Devletinin son dönem ilmî şahsiyetlerinden biri olan Sırrı Giridî’nin ruhun mahiyetine dair görüşleri üzerinde durulmaktadır. Sırrı Giridî, geleneğe bağlı kalarak ruhun kendisini ele almayı tercih etmektedir.

Referanslar

ACLÛNÎ, İsmail b. Muhammed, Keşfü’l-Hafâ, Tahkik: Ahmed el-Kallâş, Beyrut,1405.

AKGÜL, M., 1999, “Türk Modernleşmesi ve Din”, Konya.

AKYÜZ, Y., 1989, “Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1988’e)”, Ankara.

ARİSTOTELES, 2001, “Ruh Üzerine”, çev. Zeki Özcan, İstanbul.

BAĞDÂDÎ, Abdülkâhir b. Tahir b. Muhammed, el-Fark Beyne’l-Fırak, Tahkik: Muhammed Muhyiddîn Abdülhamid, Beyrut, 1993.

BORLAK, İ., 1993, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsir İlmindeki Yeri” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.

DANİŞMEND, İ. H., 1961, “İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi”, Ankara, 1961.

EBÛ NUAYM Ahmed b. Abdullah el-Isbahanî, Hilyetü’l-Evliyâ, Beyrut, 1405. ELMALILI Muhammed Hamdi Yazır, 1982, “Hak Dini Kur'an Dili”, İstanbul. ERDEM, H., 1996, “Son Devir Osmanlı Düşüncesinde Ahlâk”, Konya.

FÛRÎ, Ebü’l- Alâ Muhammed b. Abdurrahman el-Mübarek, Tuhfetü’l- Ahvezî, Beyrut, Trz.

GÜLŞEN, E., 1992, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsir İlmindeki Yeri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)”, İstanbul,

ISFAHÂNÎ, Râğıb, Müfredât, Tahkik: Safvan Adnan Davudî, Beyrut, 1992.

İBN KAYYİM, el-Cevziyye, Şemsuddin Ebû Abdillah, er-Ruh fi’l-Kelâm alâ Ervahi’l-Emvât ve’l-Ahyâ bi’d-Delâil mine’l-Kitâb ve’s-Sünne ve’l-Âsâr ve Akvâli’l-Ulemâ, Takdim ve Talik. Muhammed Ali el-Kutub-Burhanuddin el-Bekâî, Beyrut, 1989.

KARA, İ., 2001, “Bir Felsefe Dili Kurmak (Modern Felsefe ve Bilim Terimlerinin Türkiye’ye Girişi)”, İstanbul.

KARA, İ., 1987, “Türkiye’de İslâmcılık Düşüncesi”, İstanbul.

KÂRÎ, Ali b. Sultan Muhammed el-Heravî, el-Masnû’, Riyad, 1404.

KOÇKUZU, Abdülhalim, 1992, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsirdeki Metodu” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya.

KORLAELÇİ, Murtaza, 1985, “Pozitivizmin Türkiye’ye Girişi”, E.Ü.İ.F.D., sa. 2, Kayseri.

KURTUBÎ, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Ensârî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l- Kur'an, Beyrut, 1988.

MUNÂVÎ, Abdurrauf, 1356, “Feyzu’l-Kadir”, Mısır.

ORTAYLI, İ., 1999, “İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı”, İstanbul.

ÖZARSLAN, S., 1998, “Sırrı Giridî ve Nakdu’l- Kelâmı”, F.Ü.İ.F.D. , sa. 3, Elazığ. RÂZÎ, Fahruddin Muhammed b. Ömer, Kitabü’n-Nefs ve’r-Ruh ve Şerhu

Kuvâhümâ, Tahkik: Muhammed Sağîr Hasan el-Masûmî, İslamâbâd, Trz.

SIRRI GİRİDÎ, 1987, İlm-i Kelâmın Özü, haz. Kâzım Albayrak, İstanbul. SIRRI GİRİDÎ, 1324, Nakdu’l- Kelâm fî Akâidi’l- İslâm, Dersaadet.

SIRRI GİRİDİ, 1887, “Ruh”, İstanbul. TANER, A. H., 1942, “Ruhbilim”, İstanbul.

TOPRAK, S., 1991, “Ölümden Sonraki Hayat (Kabir Hayatı)”, Konya, 1991.

ÜLKEN, H. Ziya, 1994, “Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi”, İstanbul.

İndir

Yayınlanmış

2015-03-27

Nasıl Atıf Yapılır

CENGİZ, Y. D. D. L. (2015). Ruhun Mahiyetine Dair Sirri Giridî’nin Düşüncesi. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 133–146. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/131