Sırrı Giridî's Opinion on Nature of The Spirit
Abstract views: 203 / PDF downloads: 139
Keywords:
Ottoman, Sıırı Giridî, spirit, nature, existenceAbstract
In the last period of the Ottoman Empire the spirit issue was being discussed by the Western scientists. They rather were considering the matter over spiritual events. They would argue that the nature of the soul can not be unknown, but the presence of spiritual events can not be denied. Therefore, they were trying to figure out the issue by moving from the known. This study focuses on Sırrı Giridî's opinion about the nature of the soul. He is one of the scientific personalitities in the last period of the Ottoman Empire's. Sırrı Giridî prefers to comment of the spirit itself adhering to tradition.
References
ACLÛNÎ, İsmail b. Muhammed, Keşfü’l-Hafâ, Tahkik: Ahmed el-Kallâş, Beyrut,1405.
AKGÜL, M., 1999, “Türk Modernleşmesi ve Din”, Konya.
AKYÜZ, Y., 1989, “Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1988’e)”, Ankara.
ARİSTOTELES, 2001, “Ruh Üzerine”, çev. Zeki Özcan, İstanbul.
BAĞDÂDÎ, Abdülkâhir b. Tahir b. Muhammed, el-Fark Beyne’l-Fırak, Tahkik: Muhammed Muhyiddîn Abdülhamid, Beyrut, 1993.
BORLAK, İ., 1993, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsir İlmindeki Yeri” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
DANİŞMEND, İ. H., 1961, “İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi”, Ankara, 1961.
EBÛ NUAYM Ahmed b. Abdullah el-Isbahanî, Hilyetü’l-Evliyâ, Beyrut, 1405. ELMALILI Muhammed Hamdi Yazır, 1982, “Hak Dini Kur'an Dili”, İstanbul. ERDEM, H., 1996, “Son Devir Osmanlı Düşüncesinde Ahlâk”, Konya.
FÛRÎ, Ebü’l- Alâ Muhammed b. Abdurrahman el-Mübarek, Tuhfetü’l- Ahvezî, Beyrut, Trz.
GÜLŞEN, E., 1992, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsir İlmindeki Yeri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)”, İstanbul,
ISFAHÂNÎ, Râğıb, Müfredât, Tahkik: Safvan Adnan Davudî, Beyrut, 1992.
İBN KAYYİM, el-Cevziyye, Şemsuddin Ebû Abdillah, er-Ruh fi’l-Kelâm alâ Ervahi’l-Emvât ve’l-Ahyâ bi’d-Delâil mine’l-Kitâb ve’s-Sünne ve’l-Âsâr ve Akvâli’l-Ulemâ, Takdim ve Talik. Muhammed Ali el-Kutub-Burhanuddin el-Bekâî, Beyrut, 1989.
KARA, İ., 2001, “Bir Felsefe Dili Kurmak (Modern Felsefe ve Bilim Terimlerinin Türkiye’ye Girişi)”, İstanbul.
KARA, İ., 1987, “Türkiye’de İslâmcılık Düşüncesi”, İstanbul.
KÂRÎ, Ali b. Sultan Muhammed el-Heravî, el-Masnû’, Riyad, 1404.
KOÇKUZU, Abdülhalim, 1992, “Giritli Sırrı Paşa ve Tefsirdeki Metodu” (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya.
KORLAELÇİ, Murtaza, 1985, “Pozitivizmin Türkiye’ye Girişi”, E.Ü.İ.F.D., sa. 2, Kayseri.
KURTUBÎ, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Ensârî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l- Kur'an, Beyrut, 1988.
MUNÂVÎ, Abdurrauf, 1356, “Feyzu’l-Kadir”, Mısır.
ORTAYLI, İ., 1999, “İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı”, İstanbul.
ÖZARSLAN, S., 1998, “Sırrı Giridî ve Nakdu’l- Kelâmı”, F.Ü.İ.F.D. , sa. 3, Elazığ. RÂZÎ, Fahruddin Muhammed b. Ömer, Kitabü’n-Nefs ve’r-Ruh ve Şerhu
Kuvâhümâ, Tahkik: Muhammed Sağîr Hasan el-Masûmî, İslamâbâd, Trz.
SIRRI GİRİDÎ, 1987, İlm-i Kelâmın Özü, haz. Kâzım Albayrak, İstanbul. SIRRI GİRİDÎ, 1324, Nakdu’l- Kelâm fî Akâidi’l- İslâm, Dersaadet.
SIRRI GİRİDİ, 1887, “Ruh”, İstanbul. TANER, A. H., 1942, “Ruhbilim”, İstanbul.
TOPRAK, S., 1991, “Ölümden Sonraki Hayat (Kabir Hayatı)”, Konya, 1991.
ÜLKEN, H. Ziya, 1994, “Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi”, İstanbul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.