The Way of Raising the Republican's Ideal Society: Great Children's Act No. 5245


Abstract views: 295 / PDF downloads: 134

Authors

  • Yrd. Doç. Dr. Ahmet İLYAS Batman Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Uluslararası İlişkiler Siyasi Tarih ABD

Keywords:

Infant Prodigy Law, Citizenship, İdil Biret, Suna Kan, Fine Arts

Abstract

The main purpose of this study includes the examination of the law no: 5245 which was prepared in 1948 with the regard to historic and citizenship. The developments that happened before the preparation of the law and the perspective of state to the citizenship concept from Ottoman to the Republic constitute the main text of the study. It was clear since the very beginning that the citizenship principal in Turkey wouldn't be permitted a construct similar to the servant citizen dilemma which was taken over from Ottoman. Especially, the attitude of Committee of Union and Progress about the ideal citizen made way for Republic elites. Growing a nationalist and western citizen in this respect generated long-awaited scene. Actually, from the very beginning Mustafa Kemal had the idea of a society which was western and loyal to the traditions and grounded on cultural nationalism on his mind. Usage of education as a means included school books and those books had to be prepared in line with the citizenship in Mustafa Kemal's imagination. One of these educational laws is the Wonderful Child Law No. 5245. The purpose of this law is to provide special talented children with scholarship from abroad.

References

ANDERSON, B., 2009, "Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması", İstanbul: Metis Yayınları.

BAKİOĞLU, A.; Kurt, T., 2009, "Öğretmenlerin Demokrasi Vatandaşlık Ve Vatanseverlik Algılarının Nitel Olarak İncelenmesi", M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 19-39.

BAŞBUĞ, E. D., 2013, "Resmi İdeoloji Sahnede, Kemalist İdeolojinin İnşasında Halkevleri Dönemi Tiyatro Oyunlarının Etkisi", İstanbul: İletişim Yayınları.

BCA, 30.1.0.0.53/518.3.

BOZKURT, M. E., 2000, "Atatürk İhtilali", İstanbul: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık .

BRUBAKAR, R., 2009, "Fransa ve Almanya'da Vatandaşlık ve Ulus Ruhu", Ankara: Dost Kitabevi.

-----------, 1935, "CHP Programı", Ankara: Ulus Basımevi.

ÇANCI, H., 2006, "Kuramsal Yaklaşımlar Çerçevesinde Milliyetçiliğin Niteliksel Sabitelerine Genel Bir Bakış", Review of Social, Economic & Business Studies, 233-246.

DURNA, T., 2009, “Kemalist Modernleşme ve Seçkincilik: Peyami Safa ve Falih Rıfkı Atay'da Halkın İnşası”, Ankara: Dipnot Yayınevi.

GENCER, B., 2008, “İslâm'da modernleşme 1839-1939”, İstanbul: Lotus Kitabevi.

GÜVEN, E.; SEZGİNSOY, B., 2009, “Müzik Alanında Üstün Bir Yetenek: İdil Biret”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 123-142.

HOBSBAWN, E. J., 2010, “Milletler ve Milliyetçilik”, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

İNCE, B., 2012, “Citizenship and Identity in Turkey”, London: I.B. TAURIS.

KADIOĞLU, A., 2004, “Citizenship and Individuation in Turkey: The Trumph of Will Over Reason”, G. Steunebrink, & E. v. Zweerde içinde, Modernization in Intercultural Context:Russian, Japan, Turkey (s. 191-212). New York: Rodopi.

KAPLUHAN, E., 2012, “Atatürk Dönemi (1923–1938) İlkokullarda”, Marmara Coğrafya Dergisi , 152-170.

KARPAT, K., 2009, “Osmanlı'dan Günümüze Kimlik ve İdeoloji”, İstanbul: Timaş Yayınları.

KAYA, B., ERSOY, F., 2014, “Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Vatandaşlık Algısının Oluşmasıyla İlişkisi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi , 252-303.

KEYMAN, F.; İÇDUYGU, A., 1998, “Türk Modernleşmesi ve Ulusal Kimlik Sorunu: Anayasal Vatandaşlık ve Demokratik Açılım Olasılığı”, E. Ünsal (Edt) 75 Yılda Tebaa'dan Yurttaş'a Doğru (s. 169-180). İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.

KOÇDEMİR, K., 2004, “Milli Devlet ve Küreselleşme”, İstanbul: Ötüken Yayınları.

POLAT, E. G., 2011, “Osmanlıdan Günümüze Vatandaşlık Anlayışı”, Ankara Barosu Dergisi , 127-157.

SAY, G., 2013, “Beşikten Başlayan Müzik Eğitimi”, İstanbul: Cinius Yayınları.

SİMMEL, G.; WEBER, M., TÖNNİES, F.; MARTINDALE, D., 2000, “Şehir ve Cemiyet” İstanbul: İz Yayıncılık.

STARKEY, H., 2000, “Citizenship Education in France and Britain: Evolving Theories and Practices”, The Curriculum Journal , 39-54.

T.C Muamelat Genel Müdürlüğü Tetkik Müdürlüğü. (Sayı. 71-891).

T.C Resmi Gazetesi.

TBMM Tutanak Dergisi.

TURAN, Ş., 2004, “Kendine Özgü Bir Yaşam ve Kişilik:Mustafa Kemal Atatürk”,. Ankara: Bilgi Yayınevi.

ÜNSAL, A., 1998, “75 Yılda Tebaa'dan Yurttaş'a Doğru”, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı.

ÜSTEL, F., 2011, “II. Meşrutiyet'ten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi”, Makbul Vatandaş'ın Peşinde. İstanbul: İletişim Yayınları.

YAVAŞ, T., 2009, “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Güzel Ahlak Bakımında İyilik Sınıfı Algıları”, I. Ulusal İyilik Sempozyumu (s. 95-103). Elazığ: Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü Yayınları.

Published

2017-02-27

How to Cite

İLYAS, Y. D. D. A. . (2017). The Way of Raising the Republican’s Ideal Society: Great Children’s Act No. 5245. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(23), 165–180. Retrieved from https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/171