19. Yüzyıl Sonrası Dokunan Sivas Halısı Desenlerinde Bitkisel Motifler ve Özellikleri


Özet Görüntüleme: 333 / PDF İndirme: 155

Yazarlar

  • Hülya KAYNAR Cumhuriyet Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Grafik Bölümü

Anahtar Kelimeler:

Sivas Halısı, Bitkisel Motif, Desen, Kültürel Varlıkların Korunması

Özet

Süslemeyi oluşturan motiflere, yapıldığı dönem, kişi ve amaca göre çeşitli anlamlar yüklenmiştir. Başta çiçekler olmak üzere birçok bitkisel motifin insan ruhundaki güzeli yansıtmak için her türlü sanat eserinde kullanıldığı görülmektedir. Bitkisel motiflerin en çok kullanıldığı Türk el sanatlarından biri de halıcılıktır. Geleneksel olarak iyi kalite el dokuması halıların dokunduğu iller arasında Sivas’da yer almaktadır. Sivas’ta el dokuması halılar geleneksel ve atölye tipi olmak üzere iki grupta dokunmaktadır. Sivas halı ve desenlerinin korunması ve yeniden yaşatılmasına yönelik olarak yapılan bu çalışmada; Sivas Yarı açık Ceza ve İnfaz Kurumu desen deposunda bulunan Atölye tipi Sivas halılarına ait 50 adet sicil (desen) incelenmiştir. Desen paftalarının taraması yapıldıktan sonra, Booria Carpet designer programında yeniden düzenlenerek, dokunabilir halı deseni haline getirilmiştir. Desenlerde en çok kullanılan bitkisel motiflerin özellikleri belirlenerek, anlamları açıklanmıştır. İncelenen desenlerin %80’inde bitkisel motifler kullanılmıştır. Toplamda kullanılan 24 farklı bitkisel motif içerisinde en fazla, hayat ağacı, rumî, şeşberk, hatayi, goncagül, penç gibi üsluplaşmış bitkisel motifler, en az ise; ananas, nar gibi meyve motiflerinin kullanıldığı,  Sivas atölye tipi halıların özelinde elde edilen sonuçlar olmuştur.

Referanslar

ANONİM, 2017, http://aregem.kulturturizm.gov.tr/TR,50837/somut-olmayan-kulturel-mirasin-korunmasi-sozlesmesi-hak-.html erişim tarihi: 19.11.2017

ARIK, S., 2009, “Türk Dokumacılık Sanatında Nar Motifi”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi Cilt:6, Sayı :1, ISSN:1303-5134, s.1-11

ARIT, A., 2013, “Şamanın Kozmik Dünyası”, Ray Yayıncılık. S.95-100, İstanbul.

BAKIR, S., T., 1999, “İznik Çinileri ve Gülbenkoyon Koleksiyonu”. Türk Tarih Kurumu Basımevi S.193, 207, Ankara.

BİROL, A.İ.; DERMAN Ç., 2005, “Türk Tezyin’i Sanatlarında Motifler”, Kubbealtı Neşriyatı s.47-65,113, İstanbul.

BUĞUR, E., 2006, “Malatya Müzesinde Bulunan Halılar”, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi ABD. Basılmamış Y. Lisans Tezi, İzmir.

ERBEK, G., 1986, “Hayat Ağacı Motifi I”, Antika, S. 15, s. 26-35, İstanbul.

ERBEK, G., 1986, “Hayat Ağacı Motifi II”, Antika, S. 16, s. 26-33, İstanbul.

GEZGİN, D., 2010, “Bitki Mitosları”, Sel yayıncılık, ISBN 978-975-570-335-0, s.164. 168, İstanbul.

KAYIPMAZ, F.; KAYIPMAZ, N., 1990, “Erken Dönem Anadolu Halılarından Sivas’ta Bulunan İki Örnek”, Türkiye İş Bankası, Kültür ve Sanat, Y.2, S. 8 s. 64-69, Ankara.

F. KAYIPMAZ-N. KAYIPMAZ N., 1990, “Avar Kilimleri”, Antik&Dekor, S. 7, s. 115.İstanbul.

KESKİNER, C., 2002, “Türk Süsleme Sanatında Stilize Çiçekler Hatai”, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları s.3 Ankara.

ÖZBAĞI, T., 1989, “Ankara İ L Merkezinde Yaşayan Kadınlarda Bulunan Geleneksel Gümüş Takılar Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü El Sanatları Eğitimi Bölümü Yüksek Lisans Tezi, s.27-30 Ankara.

SEÇKİNÖZ, M.; AKER, S. A.; KOMŞUOĞLU, S.; MENGİ, A., 1986, “Resim II Süsleme Resmi ve Süsleme Sanatları Tarih”i, Türk Tarih Kurumu Basımevi. S.12 Ankara.

UŞAK, Y., 2008, “Türk El Sanatlarındaki Bitkisel Motifler ve Makine Halısı Baskı Desenlerinde Kullanımı”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, El Sanatları Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), s.75, 80 Ankara.

YETKİN, Ş.; YETKİN S., K. 1959, “İslâm Mimarisi”, İkinci Baskı, s.116, 480

İndir

Yayınlanmış

2018-03-27

Nasıl Atıf Yapılır

KAYNAR, H. . (2018). 19. Yüzyıl Sonrası Dokunan Sivas Halısı Desenlerinde Bitkisel Motifler ve Özellikleri. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 13(26), 221–244. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/27