Orhun Abideleri ve Kutadgu Bilig Üzerinden Türk Tefekkürünün Tahlili


Özet Görüntüleme: 458 / PDF İndirme: 284

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7563965

Anahtar Kelimeler:

Orhun Abideleri, Kutadgu Bilig, Tanrı, Töre, Kut

Özet

Bu çalışma Türk tefekküründe bilgelikle mutluluk arasındaki ilişkiyi İslam öncesi döneme ait Orhun Abideleri ve Türk İslam klasiği olan Kutadgu Bilig adlı eser üzerinden ele almaktadır. İslam öncesi ve sonrası dönemde Türk tefekküründe korunan varlık, bilgi ve insan kavrayışı, bu iki eser üzerinden kut kavramı çerçevesinde ortaya koyulmaktadır. Kut kelimesi bugün halkın kullandığı gündelik dilde talih, baht gibi anlamlarla bağlamından ayrı bir biçimde kullanılıyor olsa da Türk tefekküründe kilit bir kavrama karşılık gelmektedir. Kut, Tanrı ile insan arasındaki bağa ilişkin bir kavramdır. Orhun Abideleri’nde ve Kutadgu Bilig’de kut kazanma ya da kutlu olma, Tanrı’nın, töreye göre yaşama gayreti içinde olan insanı koruma altına alması ve desteklemesi anlamına gelmektedir. Töre kelimesi Eski Türkçede Tanrı’nın yaratılış nizamı demektir. Orhun Abideleri ve Kutadgu Bilig’de töre aslî anlamı ile geçmektedir. Her iki eserde de töre kelimesi ile hayata dair Tanrı’nın belirlemiş olduğu ölçüler kastedilmektedir. Türk tefekküründe töreye göre bir yaşam ise bilgelikle mümkündür. Çünkü ancak bilge bir insan törenin mahiyetini kavrar ve hayatını o ölçülere göre düzenler. Cahil insan töreye göre değil, menfaati gereği töreye uygun yaşamaya çalışır. Bilge insanda hüküm süren duygu mutluluktur. Cahil insanda hüküm süren duygu ise korkudur. Türk tefekküründe hayatını töreye göre bilgece yaşama gayreti içinde olan insan, Tanrı’nın desteğini alan, güvende hisseden ve mutluluğu daim olan kişidir.

Referanslar

Akçura, Y. (1978). Türkçülük. İstanbul: Türk Kültür Yayını.

Akyol, A. (2019). İnsanın Anlam Arayışında Akıl ve Gönül İlişkisi. A. Bıçak içinde, Kutadgu Bilig Üzerine Felsefi Araştırmalar (s. 187). İstanbul: Dergâh.

Altın, T. (2019). Orhun Abidelerinde Kutsallık Anlayışı. Giresun: Giresun Üniversite-si Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Başer, S. (1990). Kutatgu Bilig'de Kut ve Töre. Ankara: Kültür Bakanlığı.

Başer, S. (2011a). Türk İnanma ve Anlama Modeline Dair. İstanbul: İrfan Yayıncılık.

Başer, S. (2011b). Kök Tengri - Gök Tanrı'nın Sıfatlarına Esmâü'l Hüsnâ Açısından Bakış. İstanbul: İrfan Yayıncılık.

Başer, S. (2017). “Hangi Osmanlı?” www.youtube.com (Erişim tarihi: 9.11.2021).

Başer, S. (2020). Töre'nin Türk'ü Türk'ün Müslümanlığı. İstanbul: Kırmızılılar Ya-yıncılık.

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Özcan, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., (2016). Bi-limsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Demirci, M. F. (2019). Kutadgu Bilig ve Yusuf Has Hacip'in Metafizik Anlayışı. A. Bıçak içinde, Kutadgu Bilig Üzerine Felsefi Araştırmalar (s. 290). İstanbul: Dergâh.

Ergin, M. (1973). Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınevi.

Hacip, Y. H. (2017). Kutatgu Bilig. (Çev. Ayşegül Çakan). İstanbul: Türkiye İş Ban-kası Yayınları.

Hasan Onat, S. K. (2020). İslâm Mezhepleri Tarihi. Ankara: Grafiker Yayınları.

Kaçalin, M. S., (2007). “Orhun Yazıtları”

https://islamansiklopedisi.org.tr/orhon-yazitlari (Erişim tarihi: 9.11.2021).

Kafesoğlu, İ. (1998). Türk Millî Kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Karasar, N., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.

Kuçuradi, İ., (2009). Uludağ Konuşmaları. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.

Levend, A. S., (2010). Şemsettin Sami. İstanbul: Can Yayınları.

Levi-Strauss, C., (2013). Mit ve Anlam. İstanbul: İthaki Yayınları.

Mehdiyev, N., (2019). Kutadgu Bilig'in Epistemik Tahlili. A. Bıçak içinde, Kutadgu Bilig Üzerine Felsefi Araştırmalar (Kitap Bölümü) (s. 157-158). İstanbul: Dergâh.

Özcan Tabaklar, F. K., (2020). Orhun Yazıtları. İstanbul: Kapı.

Sami, Ş., (2017). Orhun Abideleri. (Düz. Gıyasettin Aytaş) Ankara: Akçağ.

Sproul, B. C., (2018). Yaratılış Mitleri. İstanbul: Hil Yayın.

Şeker, F. M., (2016). Türk Düşünce Tarihi Açısından Kutadgu Bilig. İstanbul: Dergah Yayınları.

Taş, İ., (2010). Kutadgu Bilig’in Teorik Yapısı, Turkish Studies, 5 (3) s. 1888-1897.

Topaloğlu, B., (2019). İmâm Mâtüridi'nin Kelâmî Görüşleri, Te'vîlâtü'l-Kur'ân'ı ve Tefsir İlmindeki Yeri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayın-ları.

Uludağ, Z., (1996). Şehbenderzâde Filibeli Ahmet Hilmi ve Spiritüalizm. Ankara: Ak-çağ.

Ülken, H. Z., (1935). Türk Tefekkür Tarihi, Cilt II. İstanbul: Matba Ebüzziya.

Yazıcıoğlu, M. S., (2017). Mâturîdî ve Nesefî'ye Göre İnsan Hürriyeti. Ankara: OTTO.

Zehra, M. E., (1970). İslâmda Siyasî ve İtikadî Mezhepler Tarihi. İstanbul: Yağmur Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2023-02-13

Nasıl Atıf Yapılır

Yazıcı, M., & Uludağ, Z. (2023). Orhun Abideleri ve Kutadgu Bilig Üzerinden Türk Tefekkürünün Tahlili. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 18(35), 31–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.7563965