“Kitâb Fîmâ Yehtâcü Ġleyhi‟s-Sâni„ min A„mâli‟l-Hendese” Adlı Eserin Âidiyet Meselesi Üzerine


Özet Görüntüleme: 245 / PDF İndirme: 102

Yazarlar

  • Makram HADDAD Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İslâm Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı
  • Doç. Dr. Aziz DOĞANAY Marmara Üniversitesi, Türk-İslâm Sanatları Tarihi Anabilim Dalı

Anahtar Kelimeler:

Ebü'l-Vefâ el-Bûzcânî, Fârâbî, Hiyel, Kitâb fîmâ Yehtâcü ileyhi’s-Sâni‘ min A‘mâli’l-Hendese, Kitâb el-Hiyelü’r-Rûhâniyye ve’l-Esrâr et-Tab‘iyye fî Dakā’iki el-Eşkâl el-Hendesiyye

Özet

Bu araştırmanın amacı İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunan “Kitâb fîmâ Yehtâcü ileyhi’s-Sâni‘ min A‘mâli’l-Hendese” (Hendese/Geometrik çalışmalardan sanatkârın ihtiyaç duyduğu hususlar hakkında kitap) adlı eserin Ebü'l-Vefâ el-Bûzcânî'ye âidiyeti meselesini vuzuha kavuşturmaktır. Mezkûr eserin kime ait olduğunun tespit edilebilmesi için öncelikle bu araştırmaya kaynak olan iki asıl nüshanın tercümesi ve tahkiki yapılarak karşılaştırılmıştır. Bu nüshalardan ilki, Ebü’l-Vefâ el-Bûzcânî’ye atfedilen, İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi’nde bulunduğu için yazımızda Süleymaniye nüshası olarak andığımız “Kitâb fîmâ Yehtâcü ileyhi’s-Sâni‘ min A‘mâli’l-Hendese” adlı eser; diğeri ise Fârâbî’ye atfedilen Uppsala Üniversitesi Kütüphanesi’nin Torenberg Koleksiyonu’nda (İsveç) bulunduğu için yazımızda Uppsala nüshası olarak andığımız “el-Hiyel el-Rûhâniyye ve’l-Esrâr et-Tab‘iyye fi Dakā’iki el-Eşkâl el-Hendesiyye” adlı eserdir. Her ne kadar bazı araştırmacılar bu yazmaların Fârâbî’ye ait olduğu konusunda ısrarcı olsalar da biz bu çalışmada elde ettiğimiz çeşitli delillerden yola çıkarak Uppsala nüshasının da Bûzcânî’ye ait olduğunu ortaya koymaya çalışacağız. Bizzat her iki eser üzerinde yaptığımız incelemeler bizi bu sonuca ulaştırmıştır.

Referanslar

ATEŞ, A., 1951, “Fârâbî’nin Eserlerinin Bibliyografyası”, Belleten, XVII, sayı 57.

AYDIN, C., 1994, “Ebü’l-Vefâ el-Bûzcânî”, DİA, X, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, s.348-349.

BROCKELMANN, C., 1983, “Tarihü'l-edebi'l-Arabî”, çev. Abdülhalîm en-Neccâr, Kahire: Dârü'l-Maârif, IV, 144.

EBU AMRU, Ş., 2003, “el-Kamusu'l-Vâfî”, Beyrut: Daru'l Fikr.

FÂRÂBÎ, 1949, “İhsaü’l-Ulum”, Tahkik: Osman Emin, Mısır: Dârü’l Fikr el-Arabî.

FÂRÂBÎ, 1989, “Teknik Geometri”, çev. Mehmet Bayrakdar, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

İBN EL-EŞHAR, A. M., 2002, “el-Mevsu‘a el-Arabiye el-Vasita fi Târihi ‘Ulumi’r-Riyaziyât el-Arabiye el-İslâmiye”, İlmi Araştırma Milli Heyeti, Libya, I. Baskı.

MERÇİL, E., 1991, “Bahâüddevle”, DİA, IV, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları, 475-476.

ÖZDURAL, A., 2000, “Mathematics and Arts: Connections between Theory and Practice in the Medieval Islamic World”, Historia Mathematica, 27, s. 171-201.

WOEPKE, F., 1986, “Etudes sur les mathématiques arabo-İslâmiques”, vol 1, ed. Fuat Sezgin, Frankfurt: Institut für Geschichte der arabisch-İslâmischen Wissenschaften, 483.

İndir

Yayınlanmış

2017-02-27

Nasıl Atıf Yapılır

HADDAD, M. ., & DOĞANAY, D. D. A. . (2017). “Kitâb Fîmâ Yehtâcü Ġleyhi‟s-Sâni„ min A„mâli‟l-Hendese” Adlı Eserin Âidiyet Meselesi Üzerine. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(23), 139–152. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/158