The Caravansarai Zancari and the Politics of Eyyubid’s Damascus Branch Ruler al-Malik al-Ashraf


Abstract views: 221 / PDF downloads: 109

Authors

Keywords:

Ayyubid, Caravansary, al-Malik al-Aşraf, Amir Zancari, Tawba Masjid

Abstract

The rulers at the Ayyubi’s periods in Syria, as well as their military achievements, have made efforts for the development of cultural life and engaged in activities for them. The prince of the Damascus Ayyubi’s, al-Malik al-Ashraf made many works in the cities he ruled. Besides Halilurrahman Mosque in Urfa, Cerrah and Tawba mosques in Damascus, he found Ashrafiyya Madrasa in Gaziantep. Buildings such as tavern and caravanserai are used for different purposes. For these reason Zancari Caravanserai served as an entertainment center before turning them into a mosque. The people was uncomfortable because of fact that Zancari Caravanserai, which is located outside the Damascus Castle, have suffered a lot because of gambling, drinking and prostitution. Although it is far from the center, it had got reaction by the people of Damascus and they collapse this situation the sultan al-Malik al-Ashraf. The Sultan did not ignore these demands of the people and the ulama, he bought the caravanserai to give a great amount of money to the owners of the inn, and destroyed it and built a large mosque. This mosque was built during the Ayyubid period, although the mosque is named as Tawba, Ashrafiyya and little Umawy Mosque most of the resources are referred to as Tawba Mosque. Tawba Mosque continues to be the center of knowledge and wisdom from Ayyubid’s to the present. In addition, imam, orator and muezzin, who worked in this mosque, were chosen to be chosen among the most important scholars of the period. In this article we analyze the cultural activities of al-ashraf who wanted to maintain his dominance in Damascus; thus, we aimed to evaluate the results of Ayyubid’s social and political actions in a large view.

 

 

References

Albanî, M. N., “Nasîhatü’l-Meliki’l-Eşref” Mecelletü’l-hikme,sy. 3 [1415/1994], London s. 215-247.

Alebî, E. H., (1979). Hutatu Dımaşk, Şam.

Algül, A., (2016). “İzzüddîn b. Abdüsselâm’ın Hayatı ve İlmî Şahsiyeti”, EKEV Akademi Dergisi- Sosyal Bilimler, cilt, XX, sayı, 67, s. 51.

Altıntaş, R., (1999). “Haşviyye’nin Doğuşu ve Kelâmî Görüşleri”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sivas.

Arpa, A., (2010). “İzzüddin b. Abdusselam ve Kur’an Çalışmaları”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 21, s. 18.

Arslan, A., (2017). “Mukaddimetü İbni’s-Salâh İsimli Eser Üzerine Yapılan Çalışmalar”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: VI, sayı: 5, s. 2460

Askalanî, Ebü’l-Fazl Şihâbüddîn Ahmed b. Alî b. Muhammed, (1969). İnbâü’l-Ğamr bi ebnâi’l-Umr, thk. H. Habeşî, Mısır.

Atan, A. H., (2011). “Daru’l-Hadislerin Ortaya Çıkışı ve Hadis Öğretimine Katkısı”, Uluslararası Katılımlı Sempozyum: Anadolu’da Hadis Geleneği ve Daru’l-Hadisler, Çankırı, s. 113.

Bağcı, M. H., (2001). “Hadis Çalışmalarının Gerileme Dönemlerinde Hadiste İçtihad Kapısının Kapatılması Sorunu”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu, yayın yılı 2003, s. 549.

Balî, Kamil el-Halebî, (1991). Nehrü’z-Zeheb fî TârîhiHaleb, tsh. Mahmud Fahurî, Şevki Şa’s Dımaşk.

Bederân, Abdülkadir b. Ahmed b. Mustafa Dumi Abdülkadir, (1985). Münâdemetü’l-Atlâl ve Müsâmeretü'l-Hayâl, Beyrut.

Bedrî,Ebü'l-Beka Takıyyüddin Ebu Bekr b. Abdillah b. Muhammed el-Bedri ed-Dımaşki el-Vefai, (1980). Nüzhetü’l-Enâm fî mehâsini’ş-Şâm, Beyrut.

Büstânî, Butrus b. Bûlus, Dâ’iretü’l-maâ’rif c. XXIX, s. 9246.

Chamberlain, M. (2004). Ortaçağ’da bilgi ve sosyal pratik-Şam 1190-1350, trc. Büşra Kaya, İstanbul.

Cihangir, M., (2000). “Iz b. Abdüsselâm’ın İtikadî Görüşleri”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 4, s. 83.

Demir, A., (2011). “Eyyubiler’in Ahlat Valilerinden Hüsameddin Ali B. Hammad (1224-1229)”, VI. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu 09-11 Haziran 2010 - Erciş, s. 166.

Dımaşkî, İbn Asâkir, (1406). Kitabü’l-Erbeîn, thk. M. Muti’, Dımaşk.

Eyyûbî, Ebü’l-Fidâ İsmâîl b. Alî b. Mahmûd, (1325). Târihu Muhtasarü’d-Devle, Kahire.

Gazûlî, A. (1299). Metâli’u’l-büdûr, Kahire.

Hamevî, Ebû Abdillâh Şihâbüddîn Yâkût b. Abdillâh, (1995). Mu’cemü’l-Büldân, Beyrut.

Hamevî, Ebü’l-Abbâs Ahmed b. Muhammed, (2001). el-Misbahü’l-Münîr, Lübnan.

Hamevî, M. (----). Târîhü’l-Mansûrî, thk. Ebülabd Dudu, Dımaşk.

İbnAsâkir, Ebû Mansûr Fahrüddîn Abdurrahmân b. Muhammed b. el-Hasen, (1406). Kitâbü’l-Erbaʿîn fî menâkıbi ümmihâti’l-müʾminîn thk. M. Muti’, Dımaşk.

İbn Ebî Usaybia, Ebü'l-Abbas Muvaffakuddin Ahmed b. Kâsım, (1995). Uyûnü’l-Enbâ’ fî Tabakâti'l-etıbbâ. thk. N. Rıza, Beyrut.

İbn Hallikân, Ebü'l-Abbas Şemseddin Ahmed b. Muhammed, (1977). Vefeyâtü’l-A’yân, thk. İhsan Abbas, Beyrut.

İbn Kesîr, Ebü'l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, (1939). el-Bidâye ve'n-Nihâye, Kahire.

İbn Kesîr, Ebü'l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, (1997). el-Kâmil fi’t-Târih, thk. Ö. Tedmûrî, Beyrut.

İbn Kesîr, Ebü'l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, (1976). es-Sîretü’n-Nebeviyye, thk. M. Abdülvahid, Beyrut.

İbn Kesir, Ebü'l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer, (1993). Tabakatü’l-Fukahâi’ş-Şâfiiyyîn, thk. Ömer Hâşim, Muhammed Azeb.

İbn Tagribirdi, Ebü’l-Mehâsin Cemâlüddîn Yûsuf, (1972). en-Nücûmü’z-Zâhire fî mülûki Mısr ve’l-Kahire, thk. Fehîm Muhammed Şeltût, Kahire.

İbnü’l-Adîm, Ebü’l-Kāsım Kemâlüddîn Ömer b. Ahmed b. Hibetillâh b. Muhammed el-Ukaylî el-Halebî, (-----). Buğyetü’t-Taleb fî Târîhi Haleb,thk. Süheyl Zekkâr.

İbnü’l-Cevzî, Ebü’l-Ferec Cemâlüddîn Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed el-Bağdâdî, (1950). el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem, ed. Krenkow, Haydarabad.

İbnü’l-İbrî, Ebü'l-Ferec Barhebraeus Yuhanna, (1992). Târîhu Muhtasarü’d-Düvel, Thk. Antun s. El-Yesûgî, Beyrut.

İbnü’n-Neccar, Ebû Abdillâh Muhibbüddîn Muhammed b. Mahmûd b. el-Hasen b. Hibetillâh, (1997). Zeylü Tarih-i Bağdad, thk. M. Ata, Beyrut.

İbnü’s-Sai, Ebû Tâlib Tâcüddîn Alî b. Enceb b. Osmân el-Hâzin, (2001). Unvânü’t-Tevârih, thk. A. Ahmed, Dımaşk.

İbnü'l-İmad, Ebü’l-Felâh Abdülhay b. Ahmed b. Muhammed es-Sâlihî el-Hanbelî, Şezerâtü’z-Zeheb,thk. (1986). Abdülkadir Arnaut, Beyrut.

Kaya, Ö., (2004). “el-Melikü’l-Eşref Mûsa” TDV DİA C. XXIX, s. 64-65

Kaya, Ö., (2000). Eyyubi Devleti Meliklerinden el-Eşref Muzaffereddin Musa Döneminin Siyasi Tarihi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.

Kürd A. M., (1983). Hıtatü’ş-Şâm, Dımaşk.

Kütübî, Salâhuddin Muhammed b. Şakir b. Ahmeded-Dârani, (1983). Füvâtü’l-Vefeyât, Beyrut.

Qasqas, H., (2016). Camiu’t-Tevbe, Nazarât fi’T-Tıb ve’l-Edeb ve’l-İslam,(Fotoğraf 2016) Erişim 19.11.19, http://drkweider.unityworld.de

Makdîsî, Ebu Şâme, (1974). ez-Zeylale’r-ravzateyn, thk. M. Z. Kevseri Beyrut.

Makdisi, G., (2004). Ortaçağ’da Yüksek Öğretim, İstanbul.

Mekkî, A., (1998). Simtu’n-Nücûm, Beyrut.

Müellif M., (1962). Hudûdü’l-Alem, nşr. Sütude, Tahran.

Nuaymî, Ebü'l-Mefahir Muhyiddin Abdülkadir b. Muhammed b. Ömer, (1990). ed-Dâris fî TârihiMedâris,thk. İ. Şemseddin, Beyrut.

Nüveyrî, Şehabeddin Ahmed b. Abdülvehhab b. Muhammed, (1423). Nihâyetü’l-Ereb fî fünûni'l-edeb, Kahire.

Safedî, Ebü’s-Safâ (Ebû Saîd) Salâhuddîn Halîl b. İzziddîn Aybeg b. Abdillâh, (1979). el-Vâfî bi’l-Vefeyât, haz. R. Abdüttevvâb, Wiesbaden.

Safedî, Ebü’s-Safâ (Ebû Saîd) Salâhuddîn Halîl b. İzziddîn Aybeg b. Abdillâh, (2000). el-Vâfî bi’l-Vefeyât, thk. A. Arnaut, T. Mustafa, Beyrut.

Sallâbî, A. M. (2009). el-Moğol beyne’l-İntişâr ve’l-İnkisâr, Mısır.

Sübkî, Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Alî b. Abdilkâfî, (1413). Tabakâtü’ş-Şâfi’iyye, thk. M. Tanahî, M. Hulv.

Şeşen, R., (1983). Selahaddin devrinde Eyyubiler Devleti : (Hicri 569 - 589 / Miladi 1174 - 1193), İstanbul.

Tenûhî, Ebû Ali el-Kadi Muhassin b. Ali b. Muhammed, (1930). Neşvârü’l-Muhadara ve ahbârü’l-müzâkere, Dımaşk.

Vasitî, Necmeddin, (2004). el-Kenz fî kırâati’l-uşr, thk. Halid el-Meşhedânî, Kahire.

Yafiî, Afifüddin Abdullah b. Es'ad b. Ali el-Yemani, (1997). Mir’âtü’l-Cenân ve ibretü'l-yakzân fî ma'rifeti havâdisi'z-zaman, thş. Halil Mansûr, Beyrût.

Yunînî, Ali b. Muhammed, (1992). Zeylü Mirâtü’z-Zaman, Kahire.

Zehebî, Ebû Abdullah Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman, (1985). el-İber fî haberi men gaber, thk. Ebu Hacer Zağlul, Beyrut.

Zehebî, Ebû Abdullah Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman, (2003). Târîhü’l-İslâm ve vefeyâtü'l-meşâhir ve'l-a'lâm, thk. Beşşar Maruf, Kahire.

Zehebî, (1993). Târîhü’l-İslâm ve vefeyâtü'l-meşâhir ve'l-a'lâm, thk. Ö. Abdüsselam, Beyrut.

Zeyyat, A. H.; Abdülkadir, H., Neccâr, M. A., (1960). el-Mu’cemü’l-Vasît, Kahire.

Ziriklî, H., (2002). el-A’lâm, Beyrut.

Ziya, H., (1934). Türk Tefekkürü, İstanbul.

Web Sayfası:

https://www.naseemalsham.com/ar/Pages.php?page=readTourism&pg_id=9216 (Erişim tarihi: 1 Kasım 2019)

Published

2020-03-27

How to Cite

KELEŞ, M. R. (2020). The Caravansarai Zancari and the Politics of Eyyubid’s Damascus Branch Ruler al-Malik al-Ashraf . Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 15(30), 171–192. Retrieved from https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/88