Fuat Köprülü’ye Göre Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik


Özet Görüntüleme: 250 / PDF İndirme: 304

Yazarlar

Özet

Mehmet Fuat Köprülü (ö.1966), Cumhuriyet Türkiye’sinde Alevilik ve Bektaşilik ile ilgili bilimsel nitelikli çalışma yapmış, söz söylemiş ilk kişilerden birisidir. Türk kültür ve edebiyatına büyük katkılarda bulunan Köprülü’nün, Türk-İslam heterodoksisinin bir grubu olarak gördüğü Alevilik ve Bektaşilik hakkındaki görüşleri, çeşitli eserlerinde dağınık olarak yer almaktadır. Onun, Alevilik- Bektaşilik ile ilgili çalışmalarında ulaştığı sonuçlar çok önemli olup, günümüz araştırmacıları için hâlâ büyük bir esin kaynağı durumundadır. Bu makalenin amacı, Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik hakkında ilk söz söyleyenlerden biri olan Fuat Köprülü’nün, bu konuyla ilgili görüş ve düşüncelerini bütüncül bir şekilde ortaya koymaktır.

Referanslar

ÂŞIKPAŞAZÂDE, Derviş Ahmed Âşıki, 1332, “Tevârih-i Âl-i Osman’danÂşıkpaşazâd e Tarihi” İstanbul: Matbaa-i Âmire.

BAYRAM, M., 1987, “Bâcıyan-ı Rûm” Konya.

BAYRAM, M., 1991, “Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu”, Konya. BAYRAM, M., 1993, “Şeyh Evhadü’ddin Hâmid el-Kirmânî ve EvhadiyyeTarikatı”, Konya.

BAYRAM, M., 2001, “Türkiye Selçukluları Döneminde Bilimsel Ortam ve Ahilik’in Doğuşuna Etkisi”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, s:10, Konya.

BAYRAM, M., 2001a, “Tarihin Işığında Nasreddin Hoca ve Ahi Evren”, Konya.

ÇAMUROĞLU, R. 1992, “Tarih, Heterodoksi ve Babailer”, İstanbul: Metis Yayınları.

ÇELEBİ, E., 1995, “Menâkıbu’l-Kudsiyye fî Menâsıbi’l-Ünsiyye (Baba İlyas-ı Horasânî ve Sülâlesinin Menkabevî Tarihi)”, Haz. İsmail E. Erünsal – Ahmet Yaşar Ocak. Ankara: TTK.

GÖLPINARLI, A., 1958, “Vilâyetnâme Manâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektâş-ı Veli”, İstanbul: İnkılap Kitabevi.

KAPLAN, D., 2003, “Fuat Köprülü’ye Göre Anadolu Aleviliği”, Marife Dergisi,3(2): 143-163, Konya.

KÖPRÜLÜ, F., 1925, “Bektaşiliğin Menşeleri”, Türk Yurdu, 8: 121-140.

KÖPRÜLÜ, F., 1941, “Ahmet Yesevî”, İslam Ansiklopedisi, I: 210-215.İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

KÖPRÜLÜ, F., 1943, “Bektaş”, İslam Ansiklopedisi, II: 461-464. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

KÖPRÜLÜ, F., 1978, “Alp”, İslam Ansiklopedisi, I: 379-384. İstanbul: MilliEğitim Basımevi.

KÖPRÜLÜ, F., 1980, “Türk Edebiyatı Tarihi”, İstanbul: Ötüken.

KÖPRÜLÜ, F., 1996, “Anadolu’da İslamiyet” (Franz Babinger’in makalesiyleberaber) Haz. Mehmet Kanar. İstanbul: İnsan Yayınları.

KÖPRÜLÜ, F., 1999, “Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu”, Ankara: Türk Tarih Kurumu.

KÖPRÜLÜ, F., 1984, “Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar”, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

KÖPRÜLÜ, O. F., 1987, “Fuad Köprülü –Türk Büyükleri Dizisi 64”, Ankara:Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

MÉLİKOFF, I., 1999, “Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe”, Çev: Turan Alptekin.İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.

OCAK, A. Y., 1992, “Kalenderîler – Osmanlı İmparatorluğu’nda MarjinalSûfilik”, Ankara: TTK Yayınları.

OCAK, A. Y., 1996, “Babailer İsyanı Aleviliğin Tarihsel Altyapısı YahutAnadolu’da İslam-Türk Heterodoksisinin Teşekkülü”, İstanbul: Dergâh Yayınları.

OCAK, A. Y., 1996a, “Türk Sûfiliğine Bakışlar”, İstanbul: İletişim Yayınları.

İndir

Yayınlanmış

2015-03-27

Nasıl Atıf Yapılır

KAPLAN, D. D. D. . (2015). Fuat Köprülü’ye Göre Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 89–108. Geliş tarihi gönderen https://timad.com.tr/index.php/timad/article/view/124